مقالات

ضدیخ: بایدها و نبایدها

ضدیخ

تاریخچه ضدیخ خودرو

ضدیخ (antifreeze) خودرو که همچنین به عنوان مایع خنک کننده موتور شناخته می‌ شود، یک مایع حیاتی در سلامت و عملکرد کلی موتور خودرو است.

این مایع مسئول تنظیم دمای موتور و جلوگیری از گرم شدن یا یخ زدن آن است.

اما آیا تا به حال تعجب کرده‌ اید که این مایع ضروری چگونه به وجود آمده است؟ در این پست وبلاگ، به تاریخچه این مایع خودرو می‌ پردازیم.

اولین نوع این مایع، ساده‌ ترین شکل آب با الکل بود. این نوع مایع در قرن بیستم اغلب استفاده می‌ شد، اما چندین نقص داشت.

اولاً، الکل بسیار قابل اشتعال بود که باعث شد این مایع یک خطر ایمنی باشد. به علاوه، در دماهای بسیار سرد منجمد و در دماهای بسیار گرم جوشید.

دهه 20

در دهه 1920، اتیلن گلیکول به عنوان یک راه حل مؤثرتر معرفی شد.

این نوع مایع دارای نقطه جوش بالاتر و نقطه منجمد پایین‌ تر از الکل بود، که آن را در شرایط آب و هوایی مختلف کارآمدتر می‌ کرد.

با این حال، هنوز هم بسیار سمی بود و در صورت مصرف داخلی خطر جدی بهداشتی را به همراه داشت.

دهه 30

تا دهه 1930، پروپیلن گلیکول به عنوان جایگزین ایمن‌ تر برای اتیلن گلیکول معرفی شد.

پروپیلن گلیکول غیر سمی و قابل تجزیه بود که آن را به گزینه ایمن‌ تر برای انسان و محیط زیست تبدیل کرد.

همچنین سطح سمی بودن پایین‌ تری نسبت به اتیلن گلیکول دارد که به همین دلیل در روش‌ های ضدیخ مدرن به کار می‌ رود.

دهه 50

در دهه 1950، فناوری اسید آلی (OAT) ضدیخ معرفی شد.

این نوع ضدیخ با استفاده از اسیدهای آلی برای محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی در موتور استفاده می‌ شود.

امروزه، چندین نوع راه از این مایع در بازار موجود است، هر کدام با فواید و معایب منحصر به فرد خود.

بعضی از آن‌ ها به صورت خاص برای برخی از نوع موتورها و خودروها طراحی شده‌ اند، در حالی که ديگران برای استفاده در دماهای بسيار سخت به کار مي‌ روند.

به عبارت ديگر، هر چند تاريخچه این مایع خودرو شايد جذابيت خاصي ندارد، اما يکي از مسائل حياتي است که بايد درک شود.

آیا ضدیخ با مایع خنک‌کننده تفاوت دارد؟

ضدیخ سبز

نکات مهم ضدیخ

ضدیخ و مایع خنک کننده دو مایع ضروری هستند که نقش مهمی در نگه داشتن عملکرد موتور خودروتان دارند.

اگر چه آن‌ ها اغلب به صورت متقابل استفاده می‌ شوند، اما ضدیخ و مایع خنک کننده یکسان نیستند.

این مایع از ترکیب آب و اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول تشکیل شده است که به کاهش نقطه یخ زدگی مایع کمک می‌ کند.

ضدیخ همچنین به افزایش نقطه جوش مایع کمک می‌ کند که جلوگیری از گرم شدن زیاد موتور در دماهای گرم را دارد.

مایع خنک کننده، به عکس، ترکیبی از ضدیخ و آب است که از طریق موتور خودرو شما جریان دارد تا دمای آن را تنظیم کند.

این مایع حرارت را از موتور جذب کرده و آن را به رادیاتور منتقل می‌ کند تا قبل از بازگشت به موتور، خنک شود.

مایع خنک کننده همچنین حاوی افزودنی‌ هایی است که جلوگیری از تولید زنگ در داخل موتور را دارد.

پس چه تفاوتی بین ضدیخ و مایع خنک کننده وجود دارد؟ تفاوت اصلی در این است که ضدیخ یک مایع غلیظ است که باید قبل از استفاده در موتور خودرو با آب ترکیب شود.

به عکس، مایع خنک کننده یک حلال آماده است که به صورت مستقیم از بطری قابل استفاده است.

نکته:

ضدیخ عموماً در مناطق سردتر استفاده می‌ شود که خطر یخ زدگی بالاتر است، در حالی که مایع خنک کننده در مناطق گرمتر استفاده می‌ شود که خطر گرم شدن زیاد بالاتر است.

استفاده از نوع نادرست مایع در موتور خودرو شما ممکن است عواقب جدی داشته باشد. اگر از این مایع خالص به جای ترکیب ضدیخ و آب استفاده کنید، باعث گرم شدن زیاد موتور و بالقوه تلفات شود.

به همین ترتیب، اگر در منطقه سرد، مایع خنک کننده حاوی آب پالوده نشده را استفاده کنید، شاید حفاظت کافی در برابر دمای پایین نباشد.

برای اطمینان از استفاده از نوع مناسب مایع برای موتور خودرو، بهتر است به کتابچه راهنمای خودرو خود یا با یک مکانیک حرفه‌ای صحبت کنید.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره از طریق تماس با کریم یدک با ما تماس بگیرید تا شما را بهتر راهنمایی کنیم.

آن‌ ها می‌توانند شما را در مورد نوع مناسب مایع برای ساخت و مدل خودروتان، و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، را راهنمایی کنند.

با این حال، هرچند كه آن‌ها به صورت متقابل استفاده مي‌ شوند، بهتر است تفاوت بین دو نوع را بشناسید و نوع مناسب را برای خودروي خود استفاده كنید.

با این کار، مي‌توانيد به جلوگيري از صدمات به موتور خودروي خود كمك كرده و تضمين كنيد كه خودروي شما در بهترين حال عملكردي قرار دارد.

آیا می توانیم تمام مایع رادیاتور را ضدیخ (خلوص 100٪) استفاده کنیم؟

اگرچه استفاده از ضدیخ تقطیر شده با آب رایج‌ تر است، برخی تولید کنندگان ضدیخ خالص 100٪ را تولید می‌ کنند.

این نوع ضدیخ معمولاً در برنامه های سنگین کاربرد دارد که در آن دماهای بسیار سرد و گرم شایع هستند، مانند خودروهای تجاری یا تجهیزات صنعتی.

پس، می‌ توانید از ضدیخ خالص 100٪ در خودروتان استفاده کنید؟ پاسخ “خیر” است.

با اینکه به نظر می‌ رسد استفاده از ضدیخ خالص بهترین حفاظت را در برابر یخ زدگی و گرم شدن زیاد فراهم می‌ کند، در واقع ممکن است به موتور شما آسیب بزند.

ضدیخ خالص نقطه جوش بالاتری نسبت به ترکیب ضدیخ و آب دارد.

این به معنای این است که اگر به تنهایی استفاده شود، ممکن است باعث گرم شدن زیاد موتور شود.

علاوه بر این، ضدیخ خالص حرارت را به خوبی مانند ترکیب ضدیخ و آب منتقل نمی‌ کند، که باعث تشکیل نقاط داغ در موتور شما و خسارات پتانسیل به آن شود.

استفاده از ضدیخ خالص همچنین ممکن است باعث خوردگی در موتور شما شود.

ضدیخ شامل مواد افزودنی است که در برابر خوردگی حفاظت می‌ کنند، اما این مواد افزودنی هنگام ترکیب با آب رقیق می‌ شوند.

استفاده از ضدیخ خالص به معنای عدم وجود این مواد افزودنی با غلظت کافی برای حفاظت مناسب در برابر خوردگی است.

به عبارت ديگر، استفاده از ضديخ خالص 100٪ در خودرو شما توصيه نمی شود.

بهتر است با تركيبي كه توليد كننده پيش‌ بيني كرده است، جلوي پتانسيل خسارت به موتور شما را بگيريد.

ضدیخ ممکن است، مانند هر مایع دیگری در خودروی شما در طول زمان تجزیه شود و اثربخشی خود را از دست بدهد.

به همین دلیل، مهم است که بدانید زمان تعویض این مایع خودروتان چه زمانی است و چگونه آن را به درستی انجام دهید.

زمان تعویض ضدیخ

ضدیخ

نکاتی از ضدیخ

قاعده عمومی این است که هر دو سال یا 50،000 کیلومتر، هر کدام زودتر رسید، ضدیخ خودروتان را تعویض کنید.

با این حال، این ممکن است بسته به ساخت و مدل خودروتان و همچنین نوع ضدیخ استفاده شده، متفاوت باشد.

برخی تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که این مایع هر 5 سال یا 160،000 کیلومتر تعویض شود.

اگر شما مطمئن نیستید که زمان تعویض ضد یخ خودروتان چه زمانی است، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و یا با یک مکانیک حرفه‌ای مشورت کنید.

علائم نشان دهنده نیاز به تعویض ضدیخ

چندین نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد ضد یخ خودروتان باید تعویض شود، از جمله:

  1. رنگ این مایع از رنگ اصلی خود تغییر کرده باشد.
  2. ضدیخ کثیف است و دارای ذرات ریز درون آن باشد.
  3. موتور گرم شده است و داغ‌ تر از حالت عادی خود است.
  4. بوی شیرین از موتور به مشام می‌ رسد.

اگر هر یک از این نشانه‌ ها را مشاهده کردید، مهم است که ضدیخ خودروتان را توسط یک مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید.

آن‌ ها می‌ توانند تعیین کنند که آیا نیاز به تعویض این مایع است یا آیا مشکلات جدی‌ تر در سیستم خنک کننده خودرو شما وجود دارد.

چگونگی تعویض ضدیخ خودرو

تعویض ضدیخ خودرو شما فرآیند نسبتاً ساده‌ای است که با داشتن ابزار و دانش مناسب، در خانه قابل انجام است. مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مطمئن شوید خودرو شما خنک است و روی سطح صاف قرار دارد.
  2. سوراخ تخلیه رادیاتور را پیدا کرده و ظرف مناسب را زیر آن قرار دهید تا ضد یخ قدیم را تخلیه کنید.
  3. درپوش رادیاتور را باز کرده و سوراخ تخلیه رادیاتور را برای جایگزین کردن ضد یخ قدیم باز کنید.
  4. پس از خالی شدن کامل ضد یخ قدیمی، پیچ تخلیه رادیاتور را ببندید و رادیاتور را با ضدیخ تازه پر کنید.
  5. موتور را روشن کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا ضدیخ جدید به سیستم خنک کننده منتقل شود.
  6. سطح ضدیخ را بررسی کرده و به مقدار لازم تکمیل کنید.

و در آخر، تعویض این مایع خودرو یک امر مهم در نگهداری خودرو است که نباید نادیده گرفته شود.

با دانستن زمان تعویض ضدیخ خودروتان و چگونگی انجام آن به درستی، می‌توانید به حفظ عملکرد سیستم خنک کننده خودروتان کمک کرده و جلوی تعمیرات هزینه‌ بر در آینده را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *